Sygnały multisensoryczne są klasyfikowane przez ludzki mózg jako istotniejsze i wiarygodniejsze, są szybciej przetwarzane i dłużej zachowywane w pamięci. Badania neuromarketingowe dowodzą, że im więcej zmysłów jest zaangażowanych w odbiór reklamy, tym silniejszy efekt wywieramy na odbiorcach. Jeśli do wzroku i słuchu dodamy dotyk, to te trzy wzajemnie stymulujące się kanały percepcji zwiększają aktywność neuronów w mózgu nawet o 1000%. Naukowcy mówią tu o multisensorycznym wzmocnieniu.
Coraz więcej marek przywiązuje też wagę do innego zmysłu – węchu. Dbają o atrakcyjny zapach produktów, sklepów czy miejsc świadczenia usług (np. linie lotnicze). Badania Martina Lindstroma, światowej sławy eksperta od brandingu i neuromarketingu, pokazują, że lojalność klientów wobec marki wzrasta dwukrotnie, jeśli zbudowana jest na fundamencie docierania do wielu zmysłów.
Tradycyjne środki komunikacji stają się coraz mniej efektywne. Codzienny zalew informacji handlowych prowadzi do przesytu i uodpornienia się na nie konsumentów. Jesteśmy atakowani przez tysiące komunikatów reklamowych, ale mało które przebijają się do naszej świadomości. Artykuły promocyjne są skutecznym narzędziem wywoływania zainteresowania oraz zaangażowania u odbiorców. W niewspomaganych testach stopnia zapamiętania reklamy artykuły promocyjne uzyskują trzykrotnie lepsze wyniki niż tradycyjne materiały drukowane, znacząco również wyprzedzają pod tym względem reklamę telewizyjną.
Co łączy marki Magic Concepts, Rubik's i Logoloop?
Te trzy grupy produktów mają cechy wspólne, wyróżniające je spośród innych artykułów promocyjnych. Po pierwsze, zapewniają wiele miejsca na pełnokolorowy projekt, w ten sposób oferując klientom nadzwyczajne możliwości komunikacyjne. Po drugie, wchodzą w interakcję z odbiorcą poprzez dotyk i ruch, czyli należą do mediów haptycznych, w których się specjalizujemy.
Dlaczego nasze produkty są atrakcyjną i efektywną formą dotarcia firm do ich potencjalnych klientów?
Są atrakcyjne dla odbiorców, ponieważ budzą w nich instynktowną chęć do zabawy. Kontakt z naszymi produktami sprawia im po prostu frajdę. Gdy chodzi o skuteczność, to doskonale wpisują się w istotę Accelerated Learning – szybkiego zapamiętywania, wyrażanego równaniem: obraz + akcja + emocje = pamięć. Efektowny projekt graficzny (obraz) + proces rozkładania, układania, obracania (akcja) + wynikająca z tego radość (emocje) dają gwarancję, że przekaz reklamowy zostanie zapamiętany.
Nasze produkty wykorzystują kilka psychologicznych efektów wzmacniania percepcji. Np. efekt ucieleśnionego poznania (embodiment) – informacja jest asymilowana poprzez ruch składania i rozkładania. Zapewnia to lepsze i szybsze zapamiętywanie, a następnie przywoływanie treści. Efekt torowania (priming) – podczas rozkładania kostek i kart logoloop otwarte dłonie wielokrotnie są zwrócone w kierunku ciała. To postawa akceptacji, która podświadomie nastawia umysł na przyjmowanie i przetwarzanie nowych wiadomości. Efekt posiadania (endowment effect) – to, co trzymamy w rękach i czego dotykamy, przejmujemy – w sensie psychologicznym – w posiadanie. Podnosi to subiektywną wartość rzeczy i zwiększa gotowość do kupna. Magic Cube czy logoloop, niejako w zastępstwie, czyni rzeczy abstrakcyjne namacalnymi i wywołuje psychologiczny efekt przejmowania w posiadanie. Warto wspomnieć jeszcze o efekcie społecznej multiplikacji – ludzie spontanicznie przekazują sobie kostkę z rąk do rąk, wymieniają na jej temat opinie, pośrednio zwiększając zasięg przekazu reklamowego poprzez osobistą rekomendację.
Myślimy i uczymy się także rękami. Okazuje się, że prawie 72% ludzkich emocji wywoływana jest przez zmysł dotyku, a nie jak mogłoby się wydawać przez wzrok czy słuch. Nasze produkty w odbiór komunikatu reklamowego bardzo mocno angażują ręce, co ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia marketingu multisensorycznego. Haptyczne właściwości, odbierane przez dłonie, wpływają na podświadomie postrzeganą jakość przedmiotu i korzyść z jego używania – to, co w dotyku odbieramy jako dobre, jest przecież dobre. Efekt ten dotyczy nie tylko różnych produktów handlowych, ale także mediów komunikacyjnych i przekazywanego przez nie komunikatu. Płynne ruchy logoloop, delikatne kliknięcia kostki, precyzja wykończenia, jakość materiałów, odpowiedni ciężar i intrygujący mechanizm składania dyskretnie przekazują odbiorcy wyobrażenie o wiedzy, fachowości, kreatywności i elastyczności, a także wszechstronności i innowacyjności nadawcy komunikatu.