EFEKTYWNO艢膯

Czy marketing multisensoryczny jest przysz艂o艣ci膮 i dlaczego jest tak skuteczny?

Sygna艂y multisensoryczne s膮 klasyfikowane przez ludzki m贸zg jako istotniejsze i wiarygodniejsze, s膮 szybciej przetwarzane i d艂u偶ej zachowywane w pami臋ci. Badania neuromarketingowe dowodz膮, 偶e im wi臋cej zmys艂贸w jest zaanga偶owanych w odbi贸r reklamy, tym silniejszy efekt wywieramy na odbiorcach. Je艣li do wzroku i s艂uchu dodamy dotyk, to te trzy wzajemnie stymuluj膮ce si臋 kana艂y percepcji zwi臋kszaj膮 aktywno艣膰 neuron贸w w m贸zgu nawet o 1000%. Naukowcy m贸wi膮 tu o multisensorycznym wzmocnieniu.

Coraz wi臋cej marek przywi膮zuje te偶 wag臋 do innego zmys艂u 鈥 w臋chu. Dbaj膮 o atrakcyjny zapach produkt贸w, sklep贸w czy miejsc 艣wiadczenia us艂ug (np. linie lotnicze). Badania聽Martina Lindstroma, 艣wiatowej s艂awy eksperta od brandingu i neuromarketingu,聽pokazuj膮, 偶e lojalno艣膰 klient贸w wobec marki wzrasta dwukrotnie, je艣li zbudowana jest na fundamencie docierania do wielu zmys艂贸w.


Dlaczego poszukujemy alternatywnych form komunikacji?

Tradycyjne 艣rodki komunikacji staj膮 si臋 coraz mniej efektywne. Codzienny zalew informacji handlowych prowadzi do przesytu i uodpornienia si臋 na nie konsument贸w. Jeste艣my atakowani przez tysi膮ce komunikat贸w reklamowych, ale ma艂o kt贸re聽przebijaj膮 si臋 do naszej 艣wiadomo艣ci. Artyku艂y promocyjne s膮 skutecznym narz臋dziem wywo艂ywania zainteresowania oraz zaanga偶owania u odbiorc贸w. W niewspomaganych testach stopnia zapami臋tania reklamy artyku艂y promocyjne uzyskuj膮 trzykrotnie lepsze wyniki ni偶 tradycyjne materia艂y drukowane, znacz膮co r贸wnie偶 wyprzedzaj膮 pod tym wzgl臋dem reklam臋 telewizyjn膮.


Co 艂膮czy marki Magic Concepts, Rubik's i Logoloop?

Te trzy grupy produkt贸w maj膮 cechy wsp贸lne, wyr贸偶niaj膮ce je spo艣r贸d innych artyku艂贸w promocyjnych. Po pierwsze, zapewniaj膮 wiele miejsca na pe艂nokolorowy projekt, w ten spos贸b oferuj膮c klientom nadzwyczajne mo偶liwo艣ci komunikacyjne. Po drugie, wchodz膮 w interakcj臋 z odbiorc膮 poprzez dotyk i ruch, czyli nale偶膮 do medi贸w聽haptycznych, w kt贸rych聽si臋 specjalizujemy.


Dlaczego nasze produkty s膮 atrakcyjn膮 i efektywn膮 form膮 dotarcia firm do ich potencjalnych klient贸w?

S膮 atrakcyjne dla odbiorc贸w,聽poniewa偶 budz膮 w nich instynktown膮 ch臋膰 do zabawy. Kontakt z naszymi produktami sprawia im po prostu frajd臋. Gdy chodzi o skuteczno艣膰, to doskonale wpisuj膮 si臋 w istot臋聽Accelerated聽Learning聽鈥 szybkiego zapami臋tywania, wyra偶anego r贸wnaniem: obraz + akcja + emocje = pami臋膰. Efektowny projekt聽graficzny聽(obraz) + proces rozk艂adania, uk艂adania, obracania (akcja) + wynikaj膮ca z tego rado艣膰 (emocje) daj膮 gwarancj臋, 偶e przekaz reklamowy zostanie zapami臋tany.

Nasze produkty wykorzystuj膮 kilka psychologicznych efekt贸w wzmacniania percepcji. Np. efekt uciele艣nionego poznania (embodiment) 鈥 informacja jest asymilowana poprzez ruch sk艂adania i rozk艂adania. Zapewnia to lepsze i szybsze zapami臋tywanie, a nast臋pnie przywo艂ywanie tre艣ci. Efekt torowania (priming) 鈥 podczas rozk艂adania kostek i kart聽logoloop聽otwarte d艂onie wielokrotnie s膮 zwr贸cone w kierunku cia艂a. To postawa akceptacji, kt贸ra pod艣wiadomie nastawia umys艂 na przyjmowanie i przetwarzanie nowych wiadomo艣ci. Efekt posiadania (endowment聽effect)聽鈥 to, co trzymamy w r臋kach i czego dotykamy, przejmujemy 鈥 w sensie psychologicznym 鈥 w posiadanie. Podnosi to subiektywn膮 warto艣膰 rzeczy i zwi臋ksza gotowo艣膰 do kupna.聽Magic聽Cube聽czy聽logoloop, niejako w zast臋pstwie, czyni rzeczy abstrakcyjne namacalnymi i wywo艂uje psychologiczny efekt przejmowania w posiadanie. Warto wspomnie膰聽jeszcze o efekcie spo艂ecznej multiplikacji 鈥 ludzie spontanicznie przekazuj膮 sobie kostk臋 z r膮k do r膮k, wymieniaj膮 na jej temat opinie, po艣rednio zwi臋kszaj膮c zasi臋g przekazu reklamowego poprzez osobist膮 rekomendacj臋.


W jaki spos贸b nasze produkty wpisuj膮 si臋 w za艂o偶enia marketingu multisensorycznego?

My艣limy i uczymy si臋 tak偶e r臋kami. Okazuje si臋, 偶e prawie 72% ludzkich emocji wywo艂ywana jest przez zmys艂 dotyku, a nie jak mog艂oby si臋 wydawa膰 przez wzrok czy s艂uch. Nasze produkty w odbi贸r komunikatu reklamowego bardzo mocno anga偶uj膮 r臋ce, co ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia marketingu multisensorycznego. Haptyczne w艂a艣ciwo艣ci, odbierane przez d艂onie, wp艂ywaj膮 na pod艣wiadomie postrzegan膮 jako艣膰 przedmiotu i korzy艣膰 z jego u偶ywania 鈥 to, co w dotyku odbieramy jako dobre, jest przecie偶 dobre. Efekt ten dotyczy nie tylko r贸偶nych produkt贸w handlowych, ale tak偶e medi贸w komunikacyjnych i przekazywanego przez nie komunikatu. P艂ynne ruchy logoloop, delikatne klikni臋cia kostki, precyzja wyko艅czenia, jako艣膰 materia艂贸w, odpowiedni ci臋偶ar i intryguj膮cy mechanizm sk艂adania dyskretnie przekazuj膮 odbiorcy wyobra偶enie o wiedzy, fachowo艣ci, kreatywno艣ci i elastyczno艣ci, a tak偶e wszechstronno艣ci i innowacyjno艣ci nadawcy komunikatu.